ERDÉLYI MAGYAR KÖZMŰVELŐDÉSI EGYESÜLET
SOCIETATEA MAGHIARĂ DE CULTURĂ DIN TRANSILVANIA
HUNGARIAN CULTURAL SOCIETY OF TRANSYLVANIA

RO–400183 Kolozsvár, Lázár u. 30., Kolozs m.
RO–400183 Cluj, str. Gheorghe Lazăr nr. 30., jud. Cluj
Telefon/fax: +40 264 434110,  [email protected]

Címlap

Teatrul multicultural ca resursă importantă pentru comunitate

Forrás: 
bihon.ro, 2020. nov. 17.
GyMAE Facebook like: 
GyMAE Facebook like
Aktuális banner: 
Aktuális banner
GyMAE sajtóvisszhang: 
GyMAE sajtóvisszhang

În martie, primele instituții închise din cauza pandemiei au fost cele culturale. Așa cum bănuiam încă de atunci, după o perioadă relativ liniștită, a urmat al doilea val, iar sălile de spectacol, între care și Teatrul Szigligeti din Oradea, s-au închis din nou. Este o diferență acum față de închiderea din primăvară?

Vorbim despre o situație complet diferită. Acum, nu se pune problema unei opriri totale a activității. Economia nu se poate opri, iar noi suntem actori ai economiei. Dincolo de activitatea artistică, creatoare, facem parte și din procesele economice. Pregătirea unui spectacol este un proces care presupune o colaborare cu o mulțime de parteneri și furnizori, de la materia primă necesară pentru a produce decorul și costumele, până la diferitele dispozitive electronice. Teatrul Szigligeti colaborează cu mulți furnizori locali. Astfel, situația de față, faptul că nu ne-am oprit complet, ne permite să începem procesele de producție pentru noi spectacole, deci la rândul nostru, suntem participanți la funcționarea economiei locale. Acum, ne aflăm într-o situație mai bună acum deoarece dacă în primăvară, închiderea teatrelor a intervenit brusc, de la o zi la alta, de această dată am avut puțin mai mult timp să ne pregătim. Asta înseamnă că trupele au avut ocazia de a-și pregăti propriile scenarii pentru situații de urgență, pe baza cărora își pot continua activitatea.

În aceste condiții, cum puteți asigura siguranța mediului de lucru?

Cei care au urmărit comunicatele noastre și au participat la spectacole, au văzut că am luat și luăm în serios fiecare măsură de protecție. Măsurăm temperatura corporală, suntem în contact permanent cu colegii noștri, dar și cu autoritățile competente. Înainte să luăm orice decizie, ne consultăm cu medicul de medicina muncii al teatrului – ca specialist cu competențe în punerea în aplicare a măsurilor epidemiologice -, care ne dă nu numai sfaturi, dar și propuneri pentru organizarea în siguranță a unor activități, repetiții sau spectacole. Totodată, artiștii sunt testați în mod regulat, pentru a minimaliza riscul de transmitere în timpul repetițiilor.

În valul întâi, la nivel global, s-a constatat că artiștii, persoanele din domeniul creativ, au suferit din cauza despărțirii de la public. Ce sentimente au membrii trupelor acum, în al doilea val?

Pe lângă măsurile sanitare, este deosebit de importantă și abordarea pozitivă pe care o avem la nivel de conducere, și pe care dorim să le transmitem și artiștilor. Suntem conștienți de prezența virusului, dar în loc să trăim zi de zi în frică, încercăm să trăim împreună cu el. Asta înseamnă că, lângă respectarea strictă a măsurilor amintite, și deocamdată fără public, dar continuăm să lucrăm. Acest lucru ajută foarte mult la menținerea sănătății mintale a artiștilor.

Ce ne pregătesc trupele?

Înainte de închiderea din toamnă, Ansamblul Profesionist Nagyvárad era în plin proces de repetiții cu „Vuk”, un spectacol de teatru-dans pentru toată familia, realizat în coproducție între trupa de păpuși Lilliput și Ansamblu, respectiv cu „Spărgătorul de nuci”, în cadrul căruia ne putem bucura de minunata muzică de Ceaikovski. Tot Ansamblul Nagyvárad pregătește și un concert de Crăciun. Trupa Szigligeti va începe curând repetițiile pentru spectacolul de Revelion, iar Trupa Lilliput are programate pentru această perioadă repetiții ale spectacolelor mai vechi pentru a le putea juca din nou după ridicarea restricțiilor. Ne bucură și faptul că am primit invitații din mai multe localități unde încă este permisă organizarea spectacolelor, să aducem culoare în monotonitatea învăţământului online, și, chiar și dacă în fața unui public restrâns, să jucăm câte un spectacol pentru copii. Important de menționat că, pe baza experienței spectacolelor transmise online, sub formă de streaming, lucrăm la întocmirea unui repertoriu online. Asta înseamnă că în curând, vor fi disponibile online, contra cost, pe diferite platforme, câteva dintre spectacolele noastre care demonstrează nivelul artistic înalt la care lucrăm – precum spectacolul câștigător al Marelui Premiu la Festivalul Teatrelor Maghiare din Kisvárda, „Salcâm în floare”, dar și spectacolul apreciat pentru inovațiile aduse din punct de vedere tehnic, „Y”, care a ajuns subiect de discuție la cursuri universitare de artă teatrală.

Pandemia a zădărnicit multe dintre deplasările noastre în străinătate, dar ne bucurăm foarte mult de invitația pe care am primit-o de la cel mai prestigios festival de teatru din România, Festivalul Național de Teatru. Anul acesta, ediția aniversară, cea de-a 30-a, va avea loc între 22 – 29 noiembrie, online, la care, între spectacolele celor mai importante teatre din țara noastră, a fost selectat și un atelier teatral european de mare prestigiu, și anume Piccolo Teatro din Milano. Noi vom participa la festival cu „Occident Express”, regizat de Zakariás Zalán, pe baza textului dramaturgului român de renume mondial, prietenul nostru, Matei Vișniec. Spectacolul va fi accesibil pe site-ul www.fnt.ro în 26 noiembrie, timp de 48 de ore. Sperăm că vom putea juca spectacolul și pentru public după pandemie, deoarece este vorba despre un veritabil favorit al publicului, care anul trecut, la Festivalul de Dramaturgie Contemporană Brașov, a câștigat premiile pentru cea mai bună regie și cea mai bună actriță într-un rol principal. Participarea la Festivalul Național de Teatru va fi un prilej bun să ne intensificăm relațiile cu Uniunea Teatrală din România, Teatrul nostru reprezentând Bihorul și Oradea la acest festival prestigios.

Dacă tot am menționat premiile, actorul Dimény Levente a fost premiat chiar recent…

Dimény Levente este un membru apreciat al trupei noastre, fost director artistic al Trupei Szigligeti și al Ansamblului Nagyvárad, foarte îndrăgit de publicul orădean iubitor de teatru. Pentru interpretările pe scenă, și pentru eforturile depuse pentru promovarea genului de teatru-dans, Societatea Maghiară de Cultură din Transilvania (EMKE) i-a acordat premiul gr. Bánffy Miklós, supranumit drept Oscarul Ardelenesc. Dar lângă premiul lui Dimény Levente, haideți să menționăm și premiul pentru cel mai promițător talent tânăr, cu care a fost distinsă actrița Román Eszter, respectiv premiul de excelență pe care, la propunerea juriului, Primăria Municipiului Gyula i-a acordat actorului Sebestyén Hunor pentru interpretarea rolului titular din „Hamlet”.

De ce sunt importante invitațiile la festivaluri și distincțiile profesionale?

Deoarece sunt feedback-uri care ne spun că drumul pe care am pornit este unul corect. Mulți s-au îndoit dacă se justifică existența a două teatre în Oradea. Eu cred că a dus la apariția unei concurențe sănătoase: cele două instituții se motivează reciproc, și astfel pot contribui mai bine la realizarea obiectivului final, și anume îmbogățirea vieții culturale orădene, decât în structurile mixte existente anterior, unde strategiile specifice fiecărei trupe în parte nu își puteau atinge potențialul deoarece s-au stins reciproc. Însă faptul că astăzi atât lumea teatrală maghiară, cât și cea română apreciază munca noastră, este rezultatul unor eforturi conștiente de construcție. Am gestionat bine resursele disponibile și talentul artiștilor noștri.

Contrar opiniilor unora, noi nu suntem niște netrebnici întreținuți de stat, ci o instituție care, chiar și în aceste vremuri grele, face totul pentru a-și putea continua activitatea profesională, și să-și îndeplinească misiunea: acela de a le oferi produse culturale de calitate cetățenilor din județul Bihor, dar și din localitățile apropiate de peste graniță. Suntem deschiși în fața fiecărei categorii de public, indiferent de preferințele de gen teatral, dar suntem foarte atenți și la accesibilizarea spectacolelor noastre pentru toți iubitorii de teatru, indiferent de vârstă, sex sau etnie. Dacă tot am menționat genul de teatru-dans – în acest domeniu, Ansamblul Nagyvárad este singurul ansamblu profesionist care produce atât spectacole folclorice, cât și de dans contemporan, iar o dată la doi ani, găzduiește ansambluri de renume european în cadrul festivalului Infinite Dance Festival. Rezultatul acestor eforturi se arată mai ales în faptul că atât publicul vorbitor de maghiară, cât și spectatorii români ne îndrăgesc și apreciază activitatea noastră. Spectacolele pentru adulți sunt supratitrate, cele de teatru-dans sunt, prin definiție, nonverbale, materialele promoționale sunt bilingve, iar site-ul nostru, trilingv. Toate aceste lucruri presupun o muncă imensă, așadar, aprecierile nu-i revin doar unui coleg sau mai multor colegi, ci întregii noastre echipe.

Ce modificări a suferit, în viziunea dumneavoastră, rolul teatrului în timpul pandemiei?

Fără teatru se poate trăi, dar nu merită. Cel puțin așa se vede din comentariile spectatorilor noștri. Faptul că la începutul lunilor de toamnă, festivalurile noastre „HolnapUtán” și Infinite Dance Festival au atras un număr mare de spectatori, ne demonstrează faptul că orădenii și bihorenii contează pe noi. Valoarea teatrului a crescut, cu atât mai mult cu cât am avut grijă să nu abandonăm publicul nostru. Nici ei, la rândul lor, nu ne abandonează și nu ne uită, în ciuda schimbărilor și nesiguranței permanente. Atunci când toată lumea s-a temut și s-a închis, noi ne-am simțit responsabili pentru a contribui la menținerea sănătății mintale și stării de bine a cetățenilor orașului și ai județului, și ne-am asumat respectarea măsurilor dure. Suntem recunoscători și le mulțumim tuturor membrilor publicului nostru care ne-a urmărit atent activitatea și în această perioadă. Aceste luni au demonstrat și demonstrează în continuare faptul că un teatru multicultural este o resursă de neprețuit pentru comunitate, deoarece îndreaptă atenția spre culorile lumii într-un cadru gri, prin intermediul spectacolelor, festivalurilor și programelor educative precum proiectul „Teatru în școală, școală în teatru”, pe care îl derulăm deja de 8 ani de zile. Dincolo de toate astea, o instituție culturală răspunde de bunăstarea societății și de menținerea relațiilor interumane, așadar, în pandemie, dorim să continuăm să fim ambasadorii culturali ai Oradiei și județului Bihor, și în același timp, promotorii păcii și ai speranței.

 

bohor.ro, 2020. november 17.





Támogatóink

Médiapartnerek

Erdélyi Magyar Televizió

Ajánljuk


© 2009, EMKE, Belépés